BZV: over de speld en de hooiberg

Ik geef het maar direct toe, ik ben fan van Boer Zoekt Vrouw. En hoera, vorige week zondag was daar zomaar een nieuwe aflevering: het begin van een nieuw BZV-seizoen! Het kan niemand zijn ontgaan, want de media-aandacht voor dit fenomeen doet niet onder voor een EK-finale of Tweede Kamerverkiezing. Enkele minuten na aanvang van de uitzending was #BZV al trending topic op Twitter. En de afgelopen dagen was er vrijwel geen krant te vinden die niet minimaal één redactioneel artikel aan het programma – of mogen we zeggen: fenomeen – besteedde. Hoe kan dit?

Pr-succes
De Telegraaf weet het al zeker: boer Henk wordt de publiekstrekker van het nieuwe seizoen. Twee redacteuren mochten de krant openen met een artikel over Henk die nu al "...door miljoenen kijkers in het hart [is] gesloten" . Ook de ‘serieuze’ pers laat zich niet onbetuigd. De Volkskrant, NRC Handelsblad en HP/De Tijd en vele, vele andere media schreven de afgelopen dagen over 'de nieuwe boeren'. En vergeet ook vooral niet de hilarische parodieën van LuckyTV. Trouwens ook deze blog draagt bij aan de buzz rondom dit programma. En oh ja, de politie doet ook nog een duit in het zakje. Die probeert zelfs boeven te vangen met #bzv.

X-factor
Wat maakt het programma zo spraakmakend? Ik denk dat het succes in een combinatie van drie factoren zit:
  1. De romantische sfeer die wordt gecreëerd rond het boerenleven. Rustieke boerderijen (met dito interieurs) in weidse open landschappen, dartelende lammetjes, en noeste hardwerkende boeren. De megastallen, mestoverschotten, Q-koorts, preventieve ruimingen en EHEC-komkommers lijken verder weg dan de boerderij van boer Johan (nu al een van mijn persoonlijke favorieten).
  2. De authenticiteit van de boeren zelf. Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat er één gesprek van te voren gescript is, en dat maakt het geloofwaardig.
  3. Yvon Jaspers. Natuurlijk. Zij stelt de boeren kennelijk zo op hun gemak dat ze camera lijken te vergeten en hun diepste gevoelens met haar delen.
Ideaalbeeld
Zou het – met deze regels in het achterhoofd – niet mooi zijn om de X-factor van #BZV toe te passen op ieder pr-plan? De presentatie van het boerenleven is namelijk marketing; je creëert een imago dat appelleert aan het ideaalbeeld dat veel mensen hebben van het boerenbestaan. Wees authentiek, dat is iets wat we blijven benadrukken in de pr. Geloofwaardigheid duurt nog altijd het langst. En ten slotte is daar de professionaliteit van Jaspers. Zij weet als geen ander een brug te slaan tussen de boeren en hun gevoelswereld. Daarmee is zij de ideale pr-dame voor de boerenstand in Nederland. De negatieve beeldvorming over de agrarische sector verdwijnt zo als een speld in een hooiberg.

Het wordt een lange zomer wachten op de boeren en hun liefdesgeluk, want pas in het najaar zien we hoe het verder gaat met Hans, Henk, Henrieke en de andere agrariërs. Ik ben benieuwd.

Nienke

Geen opmerkingen: